MONSIEUR JEANETTE / Christio Wijnhard
Vandaag was ik weer getuige van de grootheidswaanzin van sommige mensen. Er was eens een keertje rust in het verkeer. Echter werd dit wreed verstoord door wat agenten op de motor. Met zwaailichten werd het verkeer gesommeerd vaart te maken. Vanuit de taxi keek ik naar het tafereel. De chauffeur vroeg zich af of het de president was. Nee, zei ik. Dit gedrag zou mevrouw Simons nooit vertonen! Het is ongepast.
Het bleek te gaan om een hoogwaardigheidsbekleder die bij het Ministerie van Defensie aan de Kwattaweg moest zijn. Volgens de taxichauffeur kon het komen omdat de persoon te laat was voor een activiteit. Nog steeds geen excuus om zich zo te gedragen in het verkeer. Dat was en is mijn mening. Het gebruikmaken van zwaailichten om door de verkeersdrukte te komen is niet voor beleidsmakers die te laat zijn.
Meerdere malen heb ik al meegemaakt dat men wordt opgeschrikt door sirenes die ineens gaan loeien. Verschrikt ga je dan opzij om er vervolgens achter te komen dat het om een klojo gaat die zich te belangrijk voelt om in de file te staan. Maar dat veel te grote ego kost mensenlevens! Soms zijn het zelfs agenten. Wanneer je goed kijkt, zie je dat er geen urgentie is, maar dat men gewoon lachend met de smartphone bezig is. Ook dit gedrag kan mensenlevens kosten.
Lang heb ik mij geërgerd bij het zien van voertuigen die niet uitwijken voor een ambulance. Of voor een politiewagen die echt urgentie heeft. Asociaal! Dat dacht ik. Maar nu ik vaker zie hoe sirenes misbruikt worden, snap ik het helemaal. Vingerwijzen is kinderachtig. Maar je zo laten leiden door grootheidswaanzin ook. Het is onvolwassen en onverantwoordelijk gedrag. Dat mag niet getoond worden door mensen in hoge posities. Ja, inmiddels weten we beter, maar dat wil niet zeggen dat we zwijgend moeten toekijken.
Hoog tijd voor wetgeving en controle op naleving, die stelt dat sirenes en andere alarmerende toeters en bellen alleen gebruikt mogen worden bij levensgevaar. En specifiek voor ambulances en politie. Niet voor beleidsmannetjes of vrouwtjes met grote ego’s en al helemaal niet door buitenlandse gasten.
We staan toch al bekend om laat komen. Alle activiteiten van onze overheid beginnen te laat. Dat ligt niet aan het verkeer, maar aan gebrek aan goede planning. Laten we ook daarom bekend staan. Liever dat dan dat we bekend staan als het land waar mensen in ambulances sterven omdat deze in het verkeer geen doorgang vinden.-.
christiowijnhard@gmail.com
- CBvS en banken versnellen betalingsverkeer..
- ‘Suriname moet in dialoog met mennonieten om ontbossing te …..
- Gewapende roofoverval aan Topaasstraat: circa USD 200.000 …..
- Asante Kotoko benoemt Stanley Menzo tot technisch directeur..
- Eerste editie van Boeken, Bier en Meer succesvol van start..
- Sneller interbancair betalingsverkeer in Suriname door mode…..
- Suriname Fashion Council brengt mode-industrie in kaart via…..
- Simons: Onderwijs sleutel tot armoedebestrijding en duurzam…..
- Dagu tori..
- Grankreek eist duidelijkheid over onderzoek naar zandafgrav…..
- Twee vermoedelijke autobranden op twee afzonderlijke adress…..
- Geestelijke gezondheidszorg..
- ‘Phone Ring’ nieuwe single van Zorgoe..
- Ramona Guptar neemt afscheid van ABC TV..
- Krachtige aardbeving treft Filipijnen, minstens 15 doden en…..
- Hof van Justitie ontbeert in begroting ruim SRD 300 miljoen..
- Kluis met groot geldbedrag gestolen bij inbraak in cambio..
- Quota Men Cook Out levert bijna US$ 150.000 op voor maatsch…..
- Opnieuw Amerikaanse steun voor behoud Jodensavanne..
- ZWAKKE UITVOERING NRA 2.0..
- Lino dropt track ‘A Wan’ en zet koers naar internationaal s…..