MONSIEUR JEANETTE / Christio Wijnhard
Vandaag was ik weer getuige van de grootheidswaanzin van sommige mensen. Er was eens een keertje rust in het verkeer. Echter werd dit wreed verstoord door wat agenten op de motor. Met zwaailichten werd het verkeer gesommeerd vaart te maken. Vanuit de taxi keek ik naar het tafereel. De chauffeur vroeg zich af of het de president was. Nee, zei ik. Dit gedrag zou mevrouw Simons nooit vertonen! Het is ongepast.
Het bleek te gaan om een hoogwaardigheidsbekleder die bij het Ministerie van Defensie aan de Kwattaweg moest zijn. Volgens de taxichauffeur kon het komen omdat de persoon te laat was voor een activiteit. Nog steeds geen excuus om zich zo te gedragen in het verkeer. Dat was en is mijn mening. Het gebruikmaken van zwaailichten om door de verkeersdrukte te komen is niet voor beleidsmakers die te laat zijn.
Meerdere malen heb ik al meegemaakt dat men wordt opgeschrikt door sirenes die ineens gaan loeien. Verschrikt ga je dan opzij om er vervolgens achter te komen dat het om een klojo gaat die zich te belangrijk voelt om in de file te staan. Maar dat veel te grote ego kost mensenlevens! Soms zijn het zelfs agenten. Wanneer je goed kijkt, zie je dat er geen urgentie is, maar dat men gewoon lachend met de smartphone bezig is. Ook dit gedrag kan mensenlevens kosten.
Lang heb ik mij geërgerd bij het zien van voertuigen die niet uitwijken voor een ambulance. Of voor een politiewagen die echt urgentie heeft. Asociaal! Dat dacht ik. Maar nu ik vaker zie hoe sirenes misbruikt worden, snap ik het helemaal. Vingerwijzen is kinderachtig. Maar je zo laten leiden door grootheidswaanzin ook. Het is onvolwassen en onverantwoordelijk gedrag. Dat mag niet getoond worden door mensen in hoge posities. Ja, inmiddels weten we beter, maar dat wil niet zeggen dat we zwijgend moeten toekijken.
Hoog tijd voor wetgeving en controle op naleving, die stelt dat sirenes en andere alarmerende toeters en bellen alleen gebruikt mogen worden bij levensgevaar. En specifiek voor ambulances en politie. Niet voor beleidsmannetjes of vrouwtjes met grote ego’s en al helemaal niet door buitenlandse gasten.
We staan toch al bekend om laat komen. Alle activiteiten van onze overheid beginnen te laat. Dat ligt niet aan het verkeer, maar aan gebrek aan goede planning. Laten we ook daarom bekend staan. Liever dat dan dat we bekend staan als het land waar mensen in ambulances sterven omdat deze in het verkeer geen doorgang vinden.-.
christiowijnhard@gmail.com
- Suriname vertegenwoordigd op groeiend diplomatiek voetbalto…..
- Warm en benauwd weer met kans op zware regen- en onweersbui…..
- Iran vuurt raketten af op Israël na aanval op Beiroet..
- ALS ER NIETS VERANDERT..
- Twee gouddelvers bedolven onder afgekalfd zand in Matawaige…..
- Politie New York onderzoekt waarom mensen ’s nachts uit rio…..
- Papegaai ontmaskerd als autodief..
- Suhail kroont zich tot beste scholierenzanger van 2026..
- Man belt politie omdat zijn kat hem negeert..
- Georgine Eline Van der Vloot (85) Amstelveen 3-6-2026..
- Georginne Eline Van Der Vloot (-85) Amsterdam 3-6-2026..
- Column: Feest van voetbal, schaduw van oorlog..
- Regering in lastige positie bij zoeken oplossing asfalterin…..
- ‘MI-Glis project is mislukt’..
- DE GEWONE BURGER BETAALT DE REKENINGEN VAN HET LAND..
- Albertus (Albert/Api) van Eijk..
- Chequita Judy Victoriashoop..
- Column: Borrelpraat no. 927..
- Vrouw ontsnapt aan uitbuitingssituatie; twee verdachten aan…..
- SVB reageert op ophef: ‘Samenwerking met externe partij noo…..
- IS HET LEVEN NOG BETAALBAAR?..