MONSIEUR JEANETTE / Christio Wijnhard
Vandaag was ik weer getuige van de grootheidswaanzin van sommige mensen. Er was eens een keertje rust in het verkeer. Echter werd dit wreed verstoord door wat agenten op de motor. Met zwaailichten werd het verkeer gesommeerd vaart te maken. Vanuit de taxi keek ik naar het tafereel. De chauffeur vroeg zich af of het de president was. Nee, zei ik. Dit gedrag zou mevrouw Simons nooit vertonen! Het is ongepast.
Het bleek te gaan om een hoogwaardigheidsbekleder die bij het Ministerie van Defensie aan de Kwattaweg moest zijn. Volgens de taxichauffeur kon het komen omdat de persoon te laat was voor een activiteit. Nog steeds geen excuus om zich zo te gedragen in het verkeer. Dat was en is mijn mening. Het gebruikmaken van zwaailichten om door de verkeersdrukte te komen is niet voor beleidsmakers die te laat zijn.
Meerdere malen heb ik al meegemaakt dat men wordt opgeschrikt door sirenes die ineens gaan loeien. Verschrikt ga je dan opzij om er vervolgens achter te komen dat het om een klojo gaat die zich te belangrijk voelt om in de file te staan. Maar dat veel te grote ego kost mensenlevens! Soms zijn het zelfs agenten. Wanneer je goed kijkt, zie je dat er geen urgentie is, maar dat men gewoon lachend met de smartphone bezig is. Ook dit gedrag kan mensenlevens kosten.
Lang heb ik mij geërgerd bij het zien van voertuigen die niet uitwijken voor een ambulance. Of voor een politiewagen die echt urgentie heeft. Asociaal! Dat dacht ik. Maar nu ik vaker zie hoe sirenes misbruikt worden, snap ik het helemaal. Vingerwijzen is kinderachtig. Maar je zo laten leiden door grootheidswaanzin ook. Het is onvolwassen en onverantwoordelijk gedrag. Dat mag niet getoond worden door mensen in hoge posities. Ja, inmiddels weten we beter, maar dat wil niet zeggen dat we zwijgend moeten toekijken.
Hoog tijd voor wetgeving en controle op naleving, die stelt dat sirenes en andere alarmerende toeters en bellen alleen gebruikt mogen worden bij levensgevaar. En specifiek voor ambulances en politie. Niet voor beleidsmannetjes of vrouwtjes met grote ego’s en al helemaal niet door buitenlandse gasten.
We staan toch al bekend om laat komen. Alle activiteiten van onze overheid beginnen te laat. Dat ligt niet aan het verkeer, maar aan gebrek aan goede planning. Laten we ook daarom bekend staan. Liever dat dan dat we bekend staan als het land waar mensen in ambulances sterven omdat deze in het verkeer geen doorgang vinden.-.
christiowijnhard@gmail.com
- Jonathan Fonkel gaat WK-voetbal met familie volgen: ‘Droom …..
- Wat Suriname kan leren van Finland: minder labels, meer maa…..
- Jogi : ‘Binnen een jaar heeft de regering Simons al 1 milja…..
- Vertraging bij uitbetaling KKV-middelen om financieel-admin…..
- Ondernemers moeten algemene voorwaarden herzien onder nieuw…..
- Derde helft WK 2026: de opvallendste cijfers van WK 2026..
- Jessurun: ‘Ontslag bij OAS onder druk ingediend’..
- Drugs Verbranding door Narcoticabrigade te Kraka..
- Een waardig laatste afscheid laat zich niet haasten..
- Voormalig assistent-bondscoach Gödeken blikt terug: ‘Mislop…..
- Regenval vertraagt werkzaamheden Van ’t Hogerhuysstraat..
- Jarbandhan eist duidelijkheid over mogelijke terugdraaiing …..
- Coalitie en oppositie eisen oplossing voor Van ’t Hogerhuys…..
- RBTM houdt verdachte aan met speelgoed vuurwapen..
- OAS-topman Ramdin betreurt vertrek van kabinetschef Jessuru…..
- Bekmy Marlon Orlando..
- President en deskundigen vragen aandacht voor verborgen gew…..
- Budget kabinet van de president fors omhoog..
- Carol Ernesta Bradley – Rahman..
- Twee gouddelvers bedolven onder zand; slachtoffers opgenome…..
- PAHO: Lage belastingen remmen strijd tegen suiker en alcoh…..