Keti Koti leeft sterker in Nederland dan in Suriname

Tekst Steven Seedo

PARAMARIBO – In Nederland worden rond Keti Koti op 1 juli aanzienlijk meer activiteiten georganiseerd dan in Suriname. Vooral in Amsterdam staat de hele maand juni in het teken van herdenken, bewustwording en vieren. Op het programma staan onder meer de jaarlijkse Memre Waka, markten, lezingen, filmvertoningen en zelfs Sranantongo-karaoke.

Traditiegetrouw wordt de Keti Koti-maand geopend met de Memre Waka, een herinneringswandeling die stilstaat bij het slavernijverleden. Het thema van dit jaar is ‘Samen Doorwerken’.

Volgens Siegmien Staphorst, voorzitter van NAKS, heeft het grote aantal activiteiten in Nederland mede te maken met de financiële middelen die beschikbaar zijn gesteld via het Nationaal Herdenkingscomité Slavernijverleden. “Er is veel geld beschikbaar voor organisaties en overheidsinstanties in Nederland, Suriname en de Caribische delen van het Koninkrijk. Suriname heeft echter nog geen vertegenwoordiger aangewezen binnen deze commissie,” zegt zij.

Staphorst stelt verder dat de Surinaamse overheid hierover geen overleg heeft gevoerd met Afro-Surinaamse organisaties. “De informatie hebben wij vooral via de media en partnerorganisaties in de diaspora ontvangen. Het is de staat die iemand moet voordragen, uiteraard in overleg en samenspraak met het veld.”

Op 1 juli is het 163 jaar geleden dat de slavernij in de toenmalige Nederlandse koloniën formeel werd afgeschaft. In Nederland worden in aanloop naar deze dag tal van activiteiten georganiseerd om stil te staan bij het slavernijverleden en de betekenis daarvan voor het heden. In Suriname organiseert NAKS jaarlijks de ‘Tak’ Tangi’-viering ter herdenking van de afschaffing van de slavernij.-.