ALS ER EEN ding is dat de Surinaamse overheid maar niet goed kan organiseren, dan is dat het bouwen van huizen voor kansarmen. Elke verkiezingscampagne is het daarom een hot topic en worden allerlei beloftes gedaan over huizen die gebouwd zullen worden. Getallen van 4000 en 10.000 werden vaker genoemd. Uiteindelijk is er vaak geen eigen geld en moet er geleend worden.
Drie regeringen terug werd het Low Income Shelter Program getransformeerd naar het Affordable Housing Project, dat met geld van de Islamic Development Bank (IsDB) uitgevoerd zou worden. Ook dat was geen pad over rozen. Terwijl IsDB het been stijf hield en eiste dat Suriname werkte volgens de procuratieregels van de instantie, zat alles muurvast. Met de inflatie die razendsnel omhoogging, werd het voor veel mensen die zich hadden opgegeven steeds moeilijker om de eigen bijdrage van USD 6000 op te hoesten om in aanmerking te komen voor de subsidie van USD 9000 voor nieuwbouw.
Het is algemeen bekend dat bepaalde functionarissen steenrijk worden omdat investeerders ze een fee moeten betalen alvorens ‘ramen en deuren’ opengaan
En als de overheid al gebouwd had, dan werd de status van de grond een probleem of was er weer een ander addertje in het gras. De voorbeelden liggen daar. Van het Hanna’s Lust-project tot Richeleu, tot Sabaku en het Dalian-project. Dit alles haalt niet weg dat er een enorme behoefte is aan huizen. De directe nood is natuurlijk een dak boven het eigen hoofd, maar huisvesting speelt ook een sociale rol. Zo lijken we te onderschatten hoeveel huiselijke problemen ontstaan in Suriname doordat er te veel mensen bij elkaar wonen.
Nu lijkt er een mogelijkheid voor de Surinaamse overheid om met de NGO Mandatum in zee te gaan. Die zegt 10.000 duurzame woningen te kunnen bouwen voor de werkende klasse. ‘Een ‘modelbuurt’-raamwerk prioriteert het initiatief, waardigheid en sociale cohesie, zonder schuldopbouw voor de overheid, en gefinancierd door internationaal kapitaal’ luidt het spreekwoordelijke geschenk uit de hemel. Toch blijkt dat de organisatie al negen maanden bezig is met de overheid om zaken op de rails te krijgen, want Mandatum zegt: wij zijn ready.
Ook de overheid heeft al stappen gezet richting woningbouw. Zo was er een meeting met aannemers en de president kondigde niet zo lang terug de operationalisering van het Woningbouwfonds aan. Dus waar ligt de vertraging? Kan het zijn dat krachten een zakcentje willen verdienen voordat het project van start kan gaan of wantrouwt de overheid de organisatie?
Het is algemeen bekend dat bepaalde functionarissen steenrijk worden omdat investeerders ze een fee moeten betalen alvorens ‘ramen en deuren’ opengaan. Aan de andere kant is de overheid meer dan eens in een wespennest gestapt. Toch lijkt Mandatum een goede reputatie te hebben en lijkt het kapitaal legitiem. Dus waar ligt de vertraging werkelijk?
- Jandino Asporaat ‘waarschuwt’ zijn publiek: ‘Omdat je…..
- Nieuw ministerie, Olie Gas en Milieu investeert SRD 3,4 mil…..
- 50ste editie: Sranan Dey in New York meer dan feest vieren..
- Regering wil betaalde grondconversie terugstorten..
- In de middag kans op lokale regen- en onweersbuien..
- VS valt Iran aan, Iran sluit Straat van Hormuz..
- Steun voor scheidsrechter..
- Eerste beeld Hussam Abu Safiya..
- Salades groeien uit tot hoofdrolspelers..
- Slim koken voor een gezonder leven..
- Johanman en Sister Silly bruisen van energie op nieuwe sing…..
- Column: Voetbalplezier..
- Soeropawiro: Burgers mogen niet de dupe worden van herzieni…..
- IMF: Goudsector blijft achter ondanks economische groei..
- BESCHOUWING — ‘Hosanna’ voor de reizende regering..
- Bankiersvereniging organiseert seminar over modern liquidit…..
- Technisch mankement legt SLM-vlucht naar Amsterdam stil..
- Suriname positioneert zich als toekomstig handelsknooppunt …..
- Regering werkt aan onderwijsplan richting 2035..
- Jonathan Fonkel gaat WK-voetbal met familie volgen: ‘Droom …..
- Wat Suriname kan leren van Finland: minder labels, meer maa…..