KANSAS CITY – Het Nederlands elftal heeft de groepsfase van het WK 2026 in stijl afgesloten. In een kletsnat Kansas City Stadium won de ploeg van bondscoach Ronald Koeman met 3-1 van een reeds uitgeschakeld Tunesië. Door de overwinning stelt Oranje de felbegeerde eerste plaats in Groep F veilig, waardoor het een zware kraker tegen Brazilië in de volgende ronde ontloopt.
De wedstrijd ging na een middag vol spanning over mogelijke uitstel vanwege hevige stortbuien ‘gewoon’ op tijd van start. Het veld lag er ondanks de felle regenval uitstekend bij, en Oranje schoot werkelijk uit de startblokken.
Bliksemstart in de stromende regen
Binnen zeven minuten zat het Nederlands elftal al op een comfortabele roze wolk. Het balbezit werd direct gezocht en al in de derde minuut resulteerde dat in de openingstreffer. Een harde voorzet werd door de Tunesische middenvelder Ellyes Skhiri ongelukkig in eigen doel verlengd: 0-1.
Tunesië was amper bekomen van de schrik toen de defensie van de Adelaars van Carthago opnieuw pijnlijk werd blootgelegd. Aanvoerder Virgil van Dijk stoomde mee op en leverde een afgemeten assist af op Brian Brobbey, die van dichtbij de 0-2 kon binnentikken. Voor de spits was het alweer zijn derde treffer van het toernooi. Hoewel de VAR de situatie nog even secuur nakeek, werd het doelpunt snel goedgekeurd.
Nederland controleerde de rest van de eerste helft met langdurige combinaties via Frenkie de Jong en Tijjani Reijnders. Cody Gakpo was nog dicht bij de 0-3, maar zijn voorzet miste net de scherpte om Brobbey opnieuw te bedienen.
Tunesische hoop en de verlossing van Van Hecke
In de tweede helft liet Oranje de teugels iets vieren, wat de Tunesiërs de kans gaf om gevaarlijker te worden. In de 54e minuut sloeg de schrik toe bij het Nederlandse kamp. Uit een hoekschop van Hannibal Mejbri kopte Hazem Mastouri de bal prachtig in de verre hoek achter doelman Bart Verbruggen: 1-2. Reijnders verloor hierbij zijn man volledig uit het oog, waardoor Tunesië weer mocht hopen op een mooi afscheid van het WK.
De spanning was echter van korte duur. Nog geen tien minuten later stelde Oranje orde op zaken. Uit een standaardsituatie was het verdediger Jan Paul van Hecke die boven iedereen uitsteeg en met een kopbal de marge weer naar twee bracht: 1-3. Het betekende de definitieve nekslag voor Tunesië.
Wissels en jubileum voor Dumfries
Met de winst op zak besloot Koeman om enkele sterkhouders rust te gunnen voor de knock-outfase. Onder anderen Teun Koopmeiners, Justin Kluivert en Memphis Depay kwamen in het veld. Er was bovendien reden tot vieren voor Denzel Dumfries; de rechtsback speelde de volledige wedstrijd uit en mocht daarmee zijn 75e interland in het shirt van Oranje vieren.
Door de overwinning en de bijbehorende groepswinst reist het Nederlands elftal nu af naar het Mexicaanse Monterrey. Daar wacht op dinsdag 30 juni de confrontatie met Marokko in de achtste finales.
- Parmessar vraagt naar voorbereiding jongeren op olie- en ga…..
- Bousaid: ‘Stabiele wisselkoers op zich geen bewijs van macr…..
- President Geerlings-Simons ontvangt premier Grenada..
- Regering wil achterstallige betalingen examinatoren uiterli…..
- Derde helft WK 2026: Engeland slaagt er niet in de Ghanese …..
- WK 2026 Special – Portugal verplettert Uzbekistan en Ronald…..
- Verkaveling FAI gaat niet door..
- Echtgenote ingesloten wegens moord partner..
- Adhin: ´Vergadering rechtsgeldig geopend en voortgezet´..
- Rechter beslist: Baitali mag project Hogerhuysstraat niet h…..
- Veerverbinding Albina-Saint-Laurent voorlopig opgeschort..
- Derde helft WK 2026: Ronaldo jaagt op WK-record; Portugal v…..
- John Robin Hermelijn..
- President Simons: Nieuwe gasontdekking van Petronas in Blok…..
- Op zoek naar de narrow corridor..
- Nieuwe gasvondst Petronas in Blok 52: president Simons maak…..
- Benoeming Steve Meye tot ambassadeur voor Israël zorgt voor…..
- Noersalim: meer dan 25 corruptiedossiers bij LVV..
- Hertha Celestine Lo-Asioe – Caprino..
- Discussie in DNA over intrekking hoger beroep rond Van ’t H…..
- Sadi: ‘Begroting weerspiegelt niet de problemen van burgers…..