WASHINGTON – Het Amerikaanse leger heeft afgelopen zaterdag opnieuw een vermeende drugsboot in het Caribisch gebied aangevallen. Daarbij zijn twee opvarenden gedood. Er zijn geen details vrijgegeven waar de boot precies werd onderschept en hoeveel drugs zouden zijn aangetroffen.
Volgens het Amerikaanse militaire commando Southern Command (Southcom) werd de boot bestuurd door ‘een terreurorganisatie’. Details of bewijs voor die bewering gaf Southcom niet. ‘Uit inlichtingen bleek dat het vaartuig zich op bekende drugshandelsroutes in het Caribisch gebied bevond en betrokken was bij drugshandel’, is te lezen in een statement van Southcom. ‘Tijdens deze actie kwamen twee mannelijke drugsterroristen om het leven; er waren zes mannelijke overlevenden. Na de aanval heeft Southcom onmiddellijk de Amerikaanse kustwacht ingelicht om een zoek- en reddingsoperatie voor de overlevenden in gang te zetten. Er raakten geen Amerikaanse militairen gewond.’
Meer dan 210 dodenOf er uiteindelijk overlevenden zijn gevonden, is onbekend. De Amerikanen voeren al vele maanden aanvallen uit op bootjes in de Caribische Zee onder het mom dat de VS zich in een formeel ‘gewapend conflict’ bevindt met Latijns-Amerikaanse drugskartels en het ‘narco-terrorisme’. Bij deze operaties zijn inmiddels al meer dan 210 doden gevallen bij ten minste zestig verschillende aanvallen. Daar was naar verluidt ook een bootje bij dat onderweg zou zijn geweest naar Suriname.
Op de aanvallen is zeer veel kritiek. De Amerikaanse overheid levert geen enkel bewijs dat de aangevallen boten daadwerkelijk door drugshandelaren worden gebruikt. Mensenrechtenorganisaties veroordelen de luchtaanvallen in het gebied als buitengerechtelijke executies. Juridische experts in binnen- en buitenland stellen dat de acties niet stroken met het internationaal recht, omdat er militair geweld wordt ingezet tegen mannen die historisch gezien als niet-strijdende verdachten – burgers – in het oorlogsrecht worden beschouwd.
Het Witte Huis beweert echter dat de daders ‘narco-terroristen’ zijn, en de juridische rechtvaardiging hiervoor – die niet openbaar is gemaakt – zou zijn gebaseerd op de theorie dat de aanvallen uitsluitend gericht zijn op de chemische stoffen aan boord van de boten, wat betekent dat eventuele schade aan de bemanningsleden aan boord bijkomstig is.
Niet de oplossingEn terwijl de acties van de Amerikanen onverminderd doorgaan, heeft generaal Francis L. Donovan, commandant van Zuidelijk Commando, onlangs gezegd dat aanvallen op drugsboten ‘niet de oplossing’ zijn voor de cocaïnesmokkel in Noord- en Zuid-Amerika. Hij zei dit tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat, die de rechtmatigheid van de militaire moet beoordelen. “Waar we nu vooral naar streven, is een campagne tegen het drugskartel die het hele netwerk systemisch ontwricht. Want het doel is om de gehele drugsketen te verstoren, van productie tot levering”, zei hij. “De aanvallen kunnen een van de vele instrumenten zijn maar zijn waarschijnlijk niet het meest effectieve.”
Omdat er bij een luchtaanval doorgaans geen overlevenden zijn, kunnen bemanningsleden van drugsboten na de onderschepping namelijk niet worden verhoord. Dit ontneemt onderzoekers een belangrijke bron van informatie over de interne werking van het kartel, aldus Donovan.
- Rampiari Bhagwandin – Jharap..
- WK 2026 Special – Messi schiet Argentinië langs Oostenrijk…..
- Nog eens zeven politieagenten aangehouden in 82 kilo cocaïn…..
- Serah Heyns werkt aan eigen jazzconcert..
- Bromfietser die vermoedelijk geen voorrang verleend, dodeli…..
- Leer kinderen niet alleen rekenen, maar ook omgaan met geld…..
- WK Special 2026 – Voorbeschouwing: Argentinië – Oosten…..
- 10.000 eieren..
- Derde helft WK 2026: Mexico, VS en Duitsland boeken knock-o…..
- Openbaar vervoer krijgt digitale koerswijziging: gps verpli…..
- Impact WK op Curaçao..
- Jay Francis maakt zijn debuut in Suriname..
- Drie onder officieren van politie ter zake overtreding Wet …..
- Verenigd Koninkrijk krijgt zevende premier in tien jaar na …..
- ‘Mi Mooi Switi Kondre’ raakt na 26 jaar nog steeds harten m…..
- Minister Huur: SRD 1 miljoen per district is volstrekt onvo…..
- Watrasey vuilsmeterij..
- MOPPENTAPPER..
- Bromfietser komt om het leven; autobestuurder onder invloed…..
- Historische binnenstad dreigt op Unesco-gevarenlijst te bel…..
- OAS moet zich vernieuwen om geloofwaardig te blijven..