Tekst en beeld
MOEROEKREEK — Meerdere politie-eenheden, ondersteund door het Nationaal Leger, zijn vrijdag begonnen met de ontruiming van goudkampen nabij de Moeroekreek. De focus van de veiligheidsdiensten ligt vooral op het goudrijke gebied dat bekend staat als ‘21 Bergi’. De plek ligt op één van de concessies van Zijin/Rosebel Gold Mines en is al geruime tijd aantrekkelijk geworden voor honderden oekemmangs ofwel illegale goudzoekers.
De Ware Tijd verneemt dat de goudmultinational toestemming heeft verleend aan plaatselijke bewoners om op kleine schaal goud te winnen. Echter, de situatie is de laatste weken onveilig en onoverzichtelijk geworden, omdat illegale goudzoekers de mijn intrekken.
“Wij zijn kinderen van dit gebied, na dya unu musu meki unu moni. We vallen niemand lastig. Unu na wrokoman“Goudzoeker
Orde hersteld
Om de orde terug te brengen, heeft het traditionele gezag van Matawai, na afstemming met de regering, besloten om de toegang tot ‘21 Bergi’ voorlopig stop te zetten, totdat zaken goed in kaart zijn gebracht. “We waren genoodzaakt deze stap te nemen. De rapportages die we krijgen zijn niet mooi. Er heerst een onveilige situatie en we kunnen dat niet langer zo laten doorgaan”, vertelt hoofdkapitein Wilson ‘Positief’ Willems aan de Ware Tijd.
Hij nam vrijdag, namens granman Lesley Valentijn van de Matawai, poolshoogte bij de start van de ontruiming. “Ik ben tevreden met de gang van zaken tot nu toe. De politie doet haar werk correct en de orde is terug”, vervolgt de kapitein.
Maar de ontruiming wordt niet door iedereen geaccepteerd. “Waarom halen ze ons weg van hier? Wat houdt de ontruiming eigenlijk in?” klaagt een goudzoeker in gesprek met de Ware Tijd. “Wij zijn kinderen van dit gebied, na dya unu musu meki unu moni. We vallen niemand lastig. Unu na wrokoman”, klinkt de klaagzang verder. Zo af en toe kwam het bijna tot onderling handgemeen bij de porknokkers. Schelden tegen de politie-eenheden bleef daarbij ook niet uit.
Wapens en tunnel
Willems wijst erop dat meerdere zaken het gebied onveilig maken. Zo zijn er volgens hem veel illegale vuurwapens in handen van de oekemmangs, die vooral in de avonduren onnodig schieten. “Je schrikt van de schoten die je hier hoort. Het lijkt wel oudjaar wanneer bombels worden afgeschoten; precies zo klinkt het hier met de vuurwapens. Dat agressieve gedrag is niet goed voor niemand”, ondersteunt een dorpeling de kapitein.
Daarnaast wijst Willems op het tunnelsysteem dat de mannen hanteren om naar goud te zoeken. “Ze bouwen een zogenaamde tunnel die heel diep in de bodem gaat. Efu a doti dati broko na wan bigi problema en unu leki traditinoneel gezag no wani a sani dati”, aldus de kapitein.
Het tunnelsysteem was volgens hem de oorzaak van de tragische mijnramp in november 2023, waarbij totaal vijftien goudzoekers om het leven kwamen. “We willen dat niet weer. Niet iedereen is blij, maar we moeten ingrijpen”, benadrukt de hoofdkapitein.
Registratie
Om een goed overzicht te krijgen van de goudzoekers die op ‘21 Bergi’ vertoeven zal binnenkort een verplichte registratie van de porknokkers worden ingevoerd. “We willen niemand brodeloos maken, maar we gaan wel voorwaarden stellen”, legt Willems uit.
Na de registratie die volgens hem maximaal twee weken zal duren zullen de oekemmangs volgens de nieuwe regels weer tot het gebied worden toegelaten. Daarnaast zullen veiligheidspatrouilles worden uitgevoerd in het gebied waardoor de illegaliteit zal worden tegengegaan.
- Technisch mankement legt SLM-vlucht naar Amsterdam stil..
- Suriname positioneert zich als toekomstig handelsknooppunt …..
- Regering werkt aan onderwijsplan richting 2035..
- Jonathan Fonkel gaat WK-voetbal met familie volgen: ‘Droom …..
- Wat Suriname kan leren van Finland: minder labels, meer maa…..
- Jogi : ‘Binnen een jaar heeft de regering Simons al 1 milja…..
- Vertraging bij uitbetaling KKV-middelen om financieel-admin…..
- Ondernemers moeten algemene voorwaarden herzien onder nieuw…..
- Derde helft WK 2026: de opvallendste cijfers van WK 2026..
- Jessurun: ‘Ontslag bij OAS onder druk ingediend’..
- Drugs Verbranding door Narcoticabrigade te Kraka..
- Een waardig laatste afscheid laat zich niet haasten..
- Voormalig assistent-bondscoach Gödeken blikt terug: ‘Mislop…..
- Jarbandhan eist duidelijkheid over mogelijke terugdraaiing …..
- Coalitie en oppositie eisen oplossing voor Van ’t Hogerhuys…..
- Regenval vertraagt werkzaamheden Van ’t Hogerhuysstraat..
- RBTM houdt verdachte aan met speelgoed vuurwapen..
- OAS-topman Ramdin betreurt vertrek van kabinetschef Jessuru…..
- Bekmy Marlon Orlando..
- President en deskundigen vragen aandacht voor verborgen gew…..
- Budget kabinet van de president fors omhoog..