PANAMA CITY – De Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS) heeft zondag een nieuw samenwerkingsplatform gelanceerd dat overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties uit Noord-, Midden- en Zuid-Amerika moet samenbrengen om economische groei en sociale ontwikkeling in de regio te stimuleren.
De aankondiging werd gedaan tijdens een forum in Panama City, een dag voorafgaand aan de 56e Algemene Vergadering van de OAS. Het initiatief is bedoeld om de sterke punten van het Amerikaanse continent beter te benutten, waaronder de stabiele veiligheidsomgeving, de strategische geografische ligging, het aanwezige menselijk kapitaal, ondernemerschap, natuurlijke hulpbronnen en de grote biodiversiteit.
OAS-secretaris-generaal Albert Ramdin presenteerde het nieuwe platform tijdens een dialoog met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Het forum, getiteld ‘Toward a Prosperity Agenda: Positioning the Americas for the New Wave of Opportunities’, bracht beleidsmakers en ondernemers samen om te bespreken hoe de regio beter kan inspelen op nieuwe economische kansen.
Volgens Ramdin moet het platform meer zijn dan een overlegorgaan. “Dit is een gestructureerd samenwerkingsmechanisme dat de stap moet zetten van dialoog naar concrete resultaten. We willen een krachtige en unieke architectuur creëren waarin overheden, bedrijven, internationale partners, investeringsbanken en commerciële banken gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van de regio,” verklaarde hij.
De Panamese viceminister van Buitenlandse Zaken, Carlos Guevara Mann, benadrukte tijdens het forum dat economische concurrentiekracht tegenwoordig niet langer uitsluitend wordt bepaald door winstcijfers of logistieke prestaties. “De bedrijven die de toekomst zullen leiden, zijn niet per se de meest winstgevende, maar degenen die gedeelde waarde creëren. Economische groei moet leiden tot kansen voor gemeenschappen, fatsoenlijke banen, milieubescherming en een daadwerkelijke bijdrage aan nationale ontwikkeling,” aldus Guevara Mann.
Ook de uitvoerend secretaris voor Integrale Ontwikkeling van de OAS, Isabelle Valois, sprak haar steun uit voor het initiatief. Zij stelde dat zowel de publieke als private sector nodig zijn om de welvaartsagenda van het continent om te zetten in tastbare resultaten. “Noch overheden, noch bedrijven kunnen deze uitdagingen alleen oplossen,” zei Valois.
Tijdens het forum kwamen verschillende strategische thema’s aan bod, waaronder energievoorziening en kritieke grondstoffen, kunstmatige intelligentie, digitale transformatie, vaardigheden voor de arbeidsmarkt van de toekomst en de bevordering van handel en investeringen.
Een aparte sessie was gewijd aan het strategische belang van het Panamakanaal als draaischijf voor internationale handel, investeringen en regionale integratie.
Volgens de organisatoren hadden zich in totaal 410 vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven geregistreerd voor deelname aan de bijeenkomst, wat volgens de OAS de groeiende belangstelling onderstreept voor nauwere samenwerking tussen publieke en private partijen in de regio.
- Politie-inspecteur aangehouden op verdenking van oplichting…..
- Plantageverzet biedt nieuw perspectief op koloniale bankges…..
- Wijnerman erkent inconsistenties in begrotings- en schuldci…..
- Groot aantal politieagenten gehoord in 82 kilo cocaïnezaak…..
- OW-minister: ‘Oorzaak wateroverlastprobleem ligt in jarenla…..
- Tsang: ‘Rahemal was nimmer bedoeld als verkavelingsprojec…..
- Plaatsing op gevarenlijst UNESCO vrijwel zeker voor histori…..
- COVAB en Streekziekenhuis Marowijne starten samenwerking vo…..
- Gratis naamswijziging voor nazaten slaven verloopt niet vle…..
- Droge dag verwacht met lokaal korte regenbuien..
- Ramdin pleit voor sterker multilateralisme..
- VS kondigt nieuwe ronde Israël-Libanon gesprekken aan in Wa…..
- VS plaatst zich voor knock-outfase..
- Brazilië en VS op jacht naar volgende ronde..
- Willem Campagnestraat tijdelijk dicht voor spoedherstel..
- Algerije dient klacht in tegen Messi..
- Derde helft WK 2026: Paraguay houdt hoop levend, Turkije na…..
- WK 2026 Special – Paraguay houdt stand met tien man en domp…..
- Regering werkt aan energieagenda met routekaart tot 2035..
- WK 2026 Special – Brazilië overtuigt met 3-0 zege op Haïti …..
- Minister Wijnerman: regering moet zich buigen over afbouw b…..