Honderden dode vissen drijven op Saramaccarivier; bewoners slaan alarm

SARAMACCA – Vissers en bewoners van de dorpen Santigron, Haarlem en Toti Kampoe zijn donderdagochtend opgeschrikt door de aanblik van honderden dode vissen die in de Saramaccarivier dreven. Volgens de bewoners hebben zij een dergelijke situatie nooit eerder meegemaakt.

In de dorpen wordt gespeculeerd over de mogelijke oorzaak van de massale vissterfte. Sommige bewoners vermoeden dat deze verband houdt met mijnbouwactiviteiten stroomopwaarts, waarbij volgens hen chemicaliën via kreken, waaronder Mindrineti, Gunsi en Pikin Saamaka, in de Saramaccarivier terechtkomen. Voor deze veronderstelling is echter nog geen bewijs geleverd.

Celion Majokko, basya van het dorp Haarlem, heeft de situatie persoonlijk onderzocht. Hij voer ongeveer een uur stroomopwaarts over de rivier om de omvang van de vissterfte in kaart te brengen.

“Het wateroppervlak ligt bezaaid met dode vissen. Bovendien hangt er bij een kreek stroomopwaarts van Haarlem een sterke, onverklaarbare geur”, rapporteerde de basja aan de betrokken gemeenschappen.

Majokko heeft een watermonster uit de betreffende kreek genomen voor nader onderzoek. Ook het Nationaal Coördinatiecentrum voor Rampenbeheersing (NCCR) acht de situatie ernstig genoeg om een team naar het gebied te sturen.

Opvallend is dat bewoners van Pikin Saron en Kwakoegron, die verder stroomopwaarts liggen dan de drie getroffen dorpen, geen melding hebben gemaakt van dode vissen in de rivier. Dat zou mogelijk kunnen helpen bij het vaststellen van de oorzaak van de vissterfte.